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Giovanni Albini (Pavia, 1982), compositore, è professore di Teoria, Ritmica e Percezione Musicale presso il Conservatorio di Trento, nonché professore a contratto di Informatica Musicale, Didattica dell’Improvvisazione e Tecniche di Arrangiamento e Trascrizione presso l’Istituto Superiore di Studi Musicali di Pavia e docente di Armonia nella Scuola Civica di Musica dello stesso istituto. È membro per la classe di scienze fisiche, matematiche e naturali dell’Istituto di Studi Superiori dell’Insubria “Gerolamo Cardano” ed è dottorando in Composizione Musicale presso l’Accademia Estone di Musica e Teatro di Tallinn, dove conduce una ricerca nell’ambito delle teorie estetiche di impostazione e/o ispirazione matematica. In passato ha inoltre insegnato Armonia, Contrappunto, Fuga e Composizione, Acustica, Sistemi e Linguaggi di Programmazione per l’Audio e le Applicazioni Musicali, Didattica della Composizione, Editoria Musicale, Teoria Musicale Matematica e Musica Elettronica per Composizione in vari conservatori italiani. Si interessa principalmente del legame tra composizione e matematica, di colonne sonore interattive, dello sviluppo di software per la didattica musicale e di intelligenze artificiali musicali.

Sue composizioni e trascrizioni sono state eseguite nei cinque continenti da interpreti tra i quali: l’Orchestra Sinfonica Nazionale Lituana (diretta da Robertas Servenikas), l’Orchestra “Tito Schipa” di Lecce (diretta da Salvatore Accardo e da Massimo Quarta), l’Orchestra Verdi di Milano (diretta da Matthieu Mantanus), l’Orquestra Clàsica do Centro di Coimbra, il quartetto d’archi della BBC SSO, l’Algoritmo Ensemble (diretto da Marco Angius), Le Cameriste Ambrosiane, il Coro della Facoltà di Musicologia di Cremona, Giorgio Mirto, il Quartetto Indaco, il 15.19 Ensemble, Flavio Virzì, il Duo Bonfanti, il Duo46 e Avi Avital. L’etichetta discografica olandese Brilliant Classics ha pubblicato e distribuito in tutto il mondo due cd monografici contenenti suoi lavori “Giovanni Albini: Musica Ciclica” (2013) e “Giovanni Albini: Musica Sacra” (2014). Si è inoltre dedicato alle colonne sonore, componendo musica e lavorando al sound design di decine tra istallazioni artistiche, mostre, trailer, video commerciali e videogiochi. La sua musica è stata utilizzata da brand quali Giorgio Armani, Alfa Romeo, Diesel, BMW e Touring Club e composta per le opere di apprezzati registi e artisti, tra i quali Mattia Costa, Chiara Dynys e Jacopo Rovida. Ha inoltre collaborato per più di tre anni con il mensile “Intelligence and Lifestyle” de Il Sole 24 Ore, per il quale ha curato l’agenda e gli approfondimenti musicali, e collabora con il magazine online “Il Corriere Musicale” per il quale tiene la rubrica “Perle di Vetro“. Dirige il centro di musica contemporanea highSCORE New Music Center, che ha contribuito a fondare e che per la sua direzione artistica ha offerto al grande pubblico più di cento prime assolute, ha pubblicato tre album e organizza ogni anno un festival internazionale con masterclass, highSCORE Festival.

Si è diplomato in Composizione con lode presso il Conservatorio “G. Verdi” di Milano, ha conseguito il diploma di alto perfezionamento sempre in Composizione presso l’Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Roma, si è diplomato in chitarra classica presso l’allora Istituto Musicale Pareggiato di Pavia e ha conseguito la laurea triennale e magistrale in Matematica all’Università di Pavia con tesi di teoria musicale matematica.


Giovanni Albini (b. 1982), composer, has written several concert music scores as well as many tracks for video art, exhibitions, multimedia, commercials, trailers, videogames and television. His theoretical research focuses on mathematically informed aesthetic theories of music composition, mathematical music theory and its application to composition and he devoted himself with special interest to soundtracks for interactive media, music AI and non linear composition systems.

He is professor of Music Theory at the Conservatory “F.A. Bonporti” of Trento, lecturer of Music Informatics and Composition related disciplines at the “F. Vittadini” Higher Institute of Music Studies, member of the Istituto di Studi Superiori dell’Insubria “Gerolamo Cardano” and PhD student in Music Composition at the Estonian Academy of Music and Theatre in Tallinn, researching on “Mathematically Informed Aesthetic Theories of Music Composition”. He is also former professor of Composition, Harmony and Counterpoint at the Conservatory “C. Monteverdi” of Bolzano, of Music Theory and Computer Music at the Conservatory “J. Tomadini” of Udine, of Mathematical Music Theory at the “F. Vittadini” Higher Institute of Music Studies, of Music Theory at the Conservatory “G. Verdi” of Ravenna, and at the “O. Vecchi – A. Tonelli” Higher Institute of Music Studies of Modena where he has also been head of the Music Theory Department. His theoretical research focuses on mathematical music theory and its application to composition, and music AI. He has given several lectures on these topics at prestigious Universities and Conservatories including Yale University (MCM2009), Lithuanian Union of Composers, Università degli Studi di Milano, Università IULM and Università di Pavia. He is the founding Artistic Director of the highSCORE New Music Center and of the highSCORE Festival, today’s principal Italian Contemporary Music Festival offering masterclasses. He wrote about classical and contemporary music in the “Intelligence and Lifestyle” section of the Italian magazine “Il Sole 24 Ore”, the leading italian financial newspaper, and he runs “Perle di Vetro”, a contemporary music column for “Il Corriere Musicale”. He is the developer of Pocket Maestro (pM), a series of software suites of music education tools, tools for musicians and algorithmic music / sound art apps for the mobile market.

He studied Composition at the Conservatory of Lugano and at the “G. Verdi” Conservatory of Milan, achieving a maximum marks ‘Diploma di I livello’ (BM) and a cum laude ‘Diploma di II livello’ (MM). He subsequently received a ‘Diploma di Alto Perfezionamento’ (PgD) in Composition at the prestigious Accademia Nazionale di “Santa Cecilia” in Rome and he also received a BS and a MS in Mathematics and a ‘Diploma’ (MM) in Classical Guitar. His mentors in composition include Ivan Fedele, Mario Garuti, Paul Glass and Toivo Tulev.

He has written several concert music scores as well as several tracks for video art, exhibitions, multimedia, commercials, trailers, videogames and television. His tracks have been commissioned and used by international brands such as Giorgio Armani, Alfa Romeo, Diesel, BMW, Dovetail Games and Touring Club. He devoted himself with special interest to soundtracks for interactive media: his soundtracks for Mattia Costa’s live films (winner of the Nastro Azzurro Video Talent Award of the Milano Film Festival) are worth of notice. In addition his concert scores have won several composition prizes and have been performed by international soloists, ensembles, and orchestras around the world (Europe, USA, Canada and Japan); among them: the Lithuanian National Symphony Orchestra (conducted by Robertas Servenikas), the Tito Schipa Orchestra of Lecce (conducted by Salvatore Accardo and Massimo Quarta), La Verdi of Milan (conducted by Matthieu Mantanus) the Orquestra Clàsica do Centro di Coimbra, the string quartet of the BBC SSO, the Algoritmo Ensemble (conducted by Marco Angius), Le Cameriste Ambrosiane, Giorgio Mirto, Quartetto Indaco, 15.19 Ensemble, Flavio Virzì, Duo Bonfanti and Grammy nominated Avi Avital. His rich catalogue includes noteworthy compositions such as his “Missa Prima” (2012, for mixed choir, commissioned for the re-opening of the Cathedral of Pavia), “Una teoria della prossimità” (2006, for string orchestra), eight string quartets, an extensive list of compositions for guitar, both as a solo instrument and in many chamber and orchestral contexts, and his “Corali”, a collection of compositions for various instrumentations which explores a unique mathematical form of harmonic cycles developed by the composer. Two monographic CDs compiling his most significant chamber, orchestral and sacred scores, “Musica Ciclica” and “Musica Sacra” has been published by Brilliant Classics  and distributed worldwide (in the USA by Naxos America).

Major museums and galleries which featured his soundtracks and sound designs: ARCO (Madrid), Muntpunt (Bruxelles), Museo Poldi Pezzoli (Milano), Triennale di Milano, Museo della Storia di Bologna, Palazzo Venaria (Torino), Castello Sforzesco (Milano), Castel dell’Ovo (Napoli), Istituto Nazionale della Grafica (Roma), Museo di Storia Contemporanea (Milano), Palazzo Saraceni (Bologna), Museo Storico di Bergamo, Museo del Risorgimento (Milano), Care Of (Milano), Galerie parisud (Paris), Fortino S. Andrea (Bari), Museo d’Arte Contemporanea (Roma), Kunst Meran in haus der Sparkasse, Galleria Comunale d’Arte Contemporanea (Montefalcone), Salon Primo, Galleria permanente (Milano), Castello Visconteo (Pavia), Galleria Luciano Inga Pin (Milano).

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